måndag, september 01, 2008

Morotsbröd

Jag tycker om att baka men tyvärr räcker inte tiden till för matbröd så ofta. Det här brödet innehåller få ingredienser och är lättbakat, inte så mycket att hålla reda på alltså :) Resultatet blir mumsigt värre och det är svårt att inte ta en extra macka...

Grahamsbröd med morötter

7 1/2 dl vatten
5 dl grahamsmjöl
2 morötter (ca 200 g)
1 paket (50 g) jäst
2 msk flytande margarin eller olja
1 msk salt
9-9 1/2 dl vetemjöl

Koka upp vattnet i en kastrull eller i vattenkokare. Häll det kokande vattnet över grahamsmjölet i en bunke. Rör om och låt svalna till fingervarmt, 37°C. Skala och riv morötterna fint på rivjärn eller matberedarens rivskiva. Smula ner jästen i det skållade grahamsmjölet och rör tills den löst sig. Tillsätt morötter, margarin eller olja, salt och vetemjölet. Arbeta ihop till en lös men smidig deg. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.
Stjälp upp degen i en väl smord långpanna, ca 30x40 cm. Platta ut den med mjölad hand. Nagga degen med en gaffel. Skär degen med en bakskrapa i 24 rutor. Doppa bakskrapan emellanåt i vetemjöl så att inte degen klibbar fast. Låt jäsa övertäckt ca 30 min.
Grädda mitt i ugnen i 225°C, ca 20 min. Låt brödet kallna på galler innan det bryts i rutor.

Recept från ICA

IMG_5559

Foto: Mönstermonstret

2 Comments:

tavelhus said...

Jag bakar också ett morotsbröd som är jättelätt. Behöver inte ens jäsa. (Bikarbonat istället för jäst)
Tack igen för utmärkelsen!
/Maria

Malin said...

Låter intressant!

Det var så lite så :)