tisdag, november 14, 2006

Bagare Bengtsson

Idag har jag bakat mumsigt grahamsbröd med morötter:

Ingredienser
Portioner: 24 bitar

7 1/2 dl vatten
5 dl grahamsmjöl
2 morötter (ca 200 g)
1 paket (50 g) jäst
2 msk flytande margarin eller olja
1 msk salt
9-9 1/2 dl vetemjöl

Gör så här
Koka upp vattnet i en kastrull eller i vattenkokare. Häll det kokande vattnet över grahamsmjölet i en bunke. Rör om och låt svalna till fingervarmt, 37°C. Skala och riv morötterna fint på rivjärn eller matberedarens rivskiva. Smula ner jästen i det skållade grahamsmjölet och rör tills den löst sig. Tillsätt morötter, margarin eller olja, salt och vetemjölet. Arbeta ihop till en lös men smidig deg. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.
Stjälp upp degen i en väl smord långpanna, ca 30x40 cm. (Jag hade bakplåtspapper, mycket bättre!) Platta ut den med mjölad hand. Nagga degen med en gaffel. Skär degen med en bakskrapa i 24 rutor. Doppa bakskrapan emellanåt i vetemjöl så att inte degen klibbar fast. Låt jäsa övertäckt ca 30 min.
Grädda mitt i ugnen i 225°C, ca 20 min. Låt brödet kallna på galler innan det bryts i rutor.

Receptet kommer från ICA.

När man står där och rör med sleven i bunken (som jag iofs gillar) drar tankarna helt plötsligt mot en sådan här:



eller en sån här:



Bilder: Bagaren och kocken

Jag har läst om de röda skönheterna och tydligen är Bosch och Electrolux hushållsassistenter betydligt bättre, men hur s n y g g a är de?! :)

4 Comments:

Erica said...

Wow! Gillar verkligen de där röda hushållsmakinerna, risken är dock om man köper, eller får en, att man inte vågar använda dem för att de är för fina :)

Anonym said...

Ja, de är väl ursnygga!

Anonym said...

Ständigt brottas form och funktion... förnuft och känsla... det är svårt att välja mellan snyggt och praktiskt

Mellan med mellis said...

Måste bara säga att jag är helt underbart förträffligt super nöjd med min Kitchen aid!