torsdag, maj 24, 2007

Filmtajm

Vi brukar se mycket film men under lång tid nu har det inte blivit av. Det senaste har vi dock hämtat upp oss och avverkat ett par stycken.

Miss Potter. Handlar om Beatrix Potter och en del av hennes liv. Beatrix spelas av Renée Zellweger som jag egentligen inte gillar men är bra i rollen. Filmen är fylld med vackra bilder från den gröna engelska landsbygden och ett dimmigt London. Miss Potters fantasi slår igenom när hennes målningar ibland rör på sig. Jag diggar engelskt sekelskifte, det förra alltså, och rekommenderar också Finding Neverland med Johnny Depp och Kate Winslet, jättebra!

Marie Antoinette: Den skandalomsusade drottningen spelas av Kirsten Dunst. Kläderna och scenografin är makalösa och under all grannlåt går det att ana att Marie inte hade det så lätt med hovets regler och sin make. Tyvärr blir det aldrig speciellt djupgående men det är verkligen godis för ögonen. Vår svenske Axel von Fersen dyker upp en sväng vilket är lite kul.

Tenacious D in the Pick of Destiny: Ja, vad ska man säga :) jag tycker att Jack Black kan vara sjukt rolig och är riktigt begåvad. Här leker han med sina polare som Ben Stiller och Tim Robbins. Det är mycket musik och lätt grottmänniskahumor. Jag stängde inte av men det var inte heller det mest upplyftande jag sett... Bättre filmer med Jack Black är High Fidelity (mycket bra film) Envy (också med Ben Stiller) eller School Of Rock. Killen kan sjunga, det är säkert.

The Prestige: Även den här filmen utspelar sig till största delen i London. Hästdroskor, trånga gator och teaterscener blandas upp med en avancerad intrig om konkurrensen mellan två magiker. Regissören är Christopher Nolan som också gjort Memento. Huvudrollerna spelas av Hugh Jackman, Christian Bale och alltid bra Michael Caine. Även Scarlett Johansson har en roll. Det gäller att hänga med i alla svängar och det är ingen film att slökolla på. Den tjänar nog på att ses en gång till och den ger lite att fundera på.

Music and Lyrics
: Jag är väldigt svag för romantiska filmer och de är tyvärr sällsynta, i alla fall de riktigt bra. Den senaste borde vara Love Actually där Hugh Grant är med. Det är även han som har huvudrollen i Music and Lyrics och hans motspelerska är Drew Barrymore. Jag blev positivt överraskad av filmen eftersom dess mottagande var rätt ljumt och här gick den på bigraferna kanske en vecka. Storyn var originell med kul inslag av 80-tal. Kärlek förstås, precis som det ska vara och en dos kritik mot dagens stora stjärnor alá Brittney och Shakira.

För att leta skådisar eller kolla in vem som gjorde vad är imdb.com suveränt.

2 Comments:

Anonym said...

Jag känner samma sak inför Marie Antoinette, fantastisk scenografi och kostym, men filmen kunde gärna fått vara lite mer djupgående. Fast jag antar att det inte var det hon var ute efter...

The prestige är jag riktigt sugen på, med ett ex som jobbade som trollkarl. Jag såg the Illusionist istället (hade blandat ihop dem, de kom ju samtidigt) men den var ingen höjdare. Snygg, javisst, men rätt seg, och jag förstod inte riktigt hur allt gick ihop i storyn.

Finding Neverland och High Fidelity är två av mina favvofilmer, så skönt brittiska båda två, fast på helt olika sätt!

Malin said...

Vi ska se the Illusionist här snart också. Har många filmer att ta igen...